Îmbunătățirea și modernizarea sistemului românesc de recuperare a activelor

Îmbunătățirea și modernizarea sistemului românesc de recuperare a activelor

Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (A.N.A.B.I.) a lansat în această lună primele activități din cadrul Componentei de Program 4 „ Îmbunătățirea și modernizarea sistemului românesc de recuperare a activelor”, finanțat prin Programul Securitate și Siguranță Publică (Justiție) în cadrul celei de-a doua Contribuții Elvețiene în domeniul coeziunii. Contractul de finanțare a fost semnat la data de 22 mai 2025 cu Ministerul Justiției, în calitate de Operator de Program.

Proiectul este construit pe un parteneriat solid între Agenție și Institutul de Guvernanță din Basel, consolidat pe parcursul a peste 10 ani. În această perioadă, colaborarea a generat inițiative importante precum un prim exercițiu de evaluare a sistemului românesc de recuperare a creanțelor provenite din infracțiuni, realizat în 2013, care poate fi consultat aici, sesiuni de formare „train the trainers” în domeniul investigațiilor financiare, precum și  dezvoltarea conceptuală a sistemului informatic național integrat (ROARMIS) de evidență a bunurilor sechestrate și confiscate.

Proiectul actual își propune întărirea capacității naționale de recuperare a activelor provenite din infracțiuni prin următoarele activități principale:

  • Realizarea unui audit extern, destinat evaluării eficienței sistemului actual de recuperare a creanțelor provenite din infracțiuni;
  • Obținerea certificării ISO 37001:2017, ca standard internațional pentru sistemul de management anti-mită la nivelul ANABI;
  • Crearea unui centru online de formare și resurse, dedicat profesioniștilor din domeniul recuperării activelor, demers care se va realiza în paralel cu procesul de acreditare a ANABI ca centru de formare profesională.

Începând cu data de 2 iunie 2025, o echipă formată din doi experți din cadrul Basel a desfășurat prima activitate a Componentei 4 - interviuri tematice cu reprezentanți ai instituțiilor din sistemul judiciar, al aplicării legii și cooperării internaționale. Astfel, în perioada 2-12 iunie au participat reprezentanți din cadrul următoarelor instituții: Ministerul Justiției, prin direcțiile de specialitate:  Direcția Drept Internațional și Cooperare Judiciară, Direcția Elaborare Acte Normative și Direcția Prevenire a Criminalității, Tribunalul București – Secția Penală, Curtea de Apel București – Secția Penală, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, Parchetul European EPPO- România, Poliția Română - Direcția de Combatere a Criminalității Organizate și Direcția Investigare a Criminalității Economice, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, Consiliul Superior al Magistraturii, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională de Integritate, Uniunea Națională a Barourilor din România - Baroul București, Direcția Generală Anticorupție și ANABI.

Scopul misiunii a fost acela de a realiza o analiză aprofundată a capacității instituționale a instituțiilor implicate în recuperarea bunurilor provenite din infracțiuni și de a formula recomandări concrete care vor sta la baza Strategiei Naționale privind recuperarea creanțelor provenite din infracțiuni pentru perioada 2026–2030. Calendarul activităților pentru auditul extern prevede desfășurarea interviurilor în luna iunie, analiza datelor până în luna octombrie, validarea constatărilor la final de an și elaborarea raportului final și diseminarea recomandărilor în prima parte a anului 2026.

Detalii suplimentare privind Componenta de Program 4 implementată de ANABI sunt disponibile aici.




Documente atașate
Distribuie: