Conferința regională organizată la Iași în cadrul proiectului „Consolidarea și eficientizarea sistemului național de recuperare a creanțelor provenite din infracțiuni” - cod SIPOCA 56

antet%20POCA.jpg

                                                                                                                                         Data: 31.01.2022

În perioada 26 – 28 ianuarie, Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, în parteneriat cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a organizat, la Iași, prima conferință dintr-o serie de opt conferințe regionale în cadrul proiectului „Consolidarea și eficientizarea sistemului național de recuperare a creanțelor provenite din infracțiuni”, cod SIPOCA 56.

Evenimentul a beneficiat de participarea reprezentanților conducerii Secției Urmărire Penală și Criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, ai Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate și ai Direcției de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, reunind procurori, ofițeri de poliție judiciară și specialiști antifraudă din circumscripția Parchetelor de pe lângă Curțile de Apel Iași și Suceava.

Din cele 10 spețe prezentate în cadrul evenimentului, au fost evidențiate un număr de două dosare instrumentate de către un procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava în cooperare cu ofițeri de poliție judiciară din cadrul Inspectoratului  de Poliție Județean Suceava - Serviciul de Investigare a Criminalității Economice. În evidențierea spețelor au fost avute în vedere următoarele criterii: obiectul și complexitatea cazului, valoarea bunurilor sechestrate/confiscate, valoarea prejudiciului, metodele și tehnicile de investigații financiare utilizate pentru identificarea bunurilor care pot face obiectul sechestrului/confiscării și utilizarea mecanismelor de cooperare internațională în vederea identificării și recuperării bunurilor produs al infracțiunii.

De asemenea, în cadrul evenimentului au fost supuse atenției participanților aspecte din practica PICCJ, DICE și ANABI, fiind susținute și prezentări referitoare la principiile egalității de șanse și dezvoltării durabile.

Despre proiect

Scopul acestui proiect este creșterea gradului de recuperare a creanțelor provenite din infracțiuni, iar obiectivul specific îl reprezintă consolidarea capacității Agenției în vederea îndeplinirii eficiente și performante a misiunii instituționale prin dezvoltarea de instrumente operaționale și strategice, precum și investirea în capitalul uman.

Perioada de implementare a proiectului este de 58 de luni, iar bugetul total este în sumă de 6.126.635,64 lei, din care asistența financiară nerambursabilă este de 83,98386280%, respectiv 5.145.385,27 lei.

Grupul țintă al proiectului îl reprezintă un număr de 430 de procurori, judecători, polițiști, personal din cadrul ANABI, ANAF, ONPCSB, precum și  personal din cadrul altor instituții din domeniu.

 Rezultatele preconizate ale proiectului vizează:

1 - Capacitate operațională și strategică consolidată la nivelul Agenției;

2 - Resurse umane  specializate în domeniul identificării, administrării și valorificării bunurilor sechestrate;

3 - Bune practici identificate și diseminate în materia identificării, confiscării şi valorificării bunurilor provenite din infracțiuni

 1.jpg

PRINCIPALELE ACTIVITĂŢI DERULATE ÎN 2021

În scopul atingerii rezultatelor preconizate ale proiectului, ANABI a organizat pe parcursul anului 2021, următoarele activități cu impact asupra activităţii instituţiilor cu atribuţii în domeniul recuperării creanţelor provenite din infracţiuni:

  • elaborarea Strategiei naționale privind recuperarea creanțelor provenite din infracțiuni pentru perioada 2021—2025 „Criminalitatea nu este profitabilă!”, a Planului de acțiune pentru implementarea Strategiei naționale privind recuperarea creanțelor provenite din infracțiuni pentru perioada 2021—2025 „Criminalitatea nu este profitabilă!”. Cele două documente au fost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.917/2021;
  • elaborarea şi diseminarea a două publicații destinate practicienilor din cadrul Ministerului Public şi Ministerului Afacerilor Interne:
    • Bune practici în materia identificării, valorificării și confiscării bunurilor provenite din infracțiuni (500 exemplare) și
    • Ghid de calculare a prejudiciului și instrumente de lucru destinate profesioniștilor implicați în procesul de recuperare a creanțelor provenite din infracțiuni (1000 buc);
  • organizarea cursului cu tema inițiere în domeniul analizei informațiilor și utilizare a aplicației IBM i2 Analyst Notebook, beneficiarii cursului fiind procurori și polițiști de pe întreg teritoriul țării, precum și personal al Agenției, persoane care lucrează efectiv în cazuri de criminalitate organizata, evaziune fiscala, spălarea banilor si corupție; cursul a urmărit familiarizarea participanților cu conceptul de intelligence – analiza informațiilor, cunoașterea etapelor ciclului de intelligence, precum și utilizarea de instrumente software dedicate pentru a descoperi conexiuni și perspective critice investigației pe care o derulează și a putea susține procesul de analiză a informațiilor;
  • organizarea cursului cu tema Open Source Intelligence - OSINT, beneficiarii cursului fiind procurori și polițiști de pe întreg teritoriul țării, precum și personal al Agenției, persoane care lucrează efectiv în cazuri de investigații criminale, identificare de bunuri sau persoane, evaziune fiscala, spălarea banilor și corupție. Cursul a urmărit familiarizarea participanților cu concepte precum surse de date deschise, metode și instrumente de căutare și analiză a informațiilor identificate în astfel de surse, aspecte de ordin etic și deontologic în accesarea unor astfel de informații și recomandări cu privire la elaborarea planurilor de anchetă și documentarea procesului investigațional și a rezultatelor obținute. Totodată, cursul a vizat și o amplă sesiune demonstrativă privind utilizarea unor instrumente de lucru open source utile în procesul de căutare și structurare a datelor;

  • organizarea cursului cu tema ”Investigațiile financiare - Identificarea și urmărirea monedelor virtuale”, beneficiarii cursului fiind procurori și polițiști, precum și personal al Agenției, persoane care lucrează efectiv în cazuri de investigații financiare, identificare de bunuri sau monede virtuale, evaziune fiscala, spălarea banilor și corupție. Cursul a fost structurat în două module, fiecare dintre acestea cuprinzând atât informații teoretice cât și exemple practice. Sesiunea destinată investigațiilor financiare a avut ca scop familiarizarea participanților cu noțiuni și metode avansate de investigație și formule de calcul, punând accent pe contribuția acestui tip de demers în anchetele penale și discutând cu participanții despre provocările apărute în  procesul de indisponibilizare, valorificare și confiscare a produsului infracțiunii. Au fost totodată prezentate modalități de utilizare a informațiilor pe parcursul investigațiilor financiare, procedee probatorii, metode de identificare și urmărire a bunurilor care constituie produsul infracțiunii și recomandări cu privire la crearea profilului financiar – analiza ex-ante și ex-post. Sesiunea referitoare la identificarea și urmărirea monedelor virtuale s-a axat pe explicitarea unor noțiuni fundamentale care oferă suport în înțelegerea conceptelor de tipul: arhitectura blockchain,  cum funcționează tranzacțiile blockchain, domenii de aplicabilitate și provocări în crearea cadrului legislativ adecvat pentru exploatarea acestui tip de tehnologie în diverse sectoare de activitate. Aspectele teoretice au fost exemplificate practic prin prezentarea celei mai cunoscute monede virtuale, plecând de la Bitcoin ca fiind cea mai răspândita forma de blockchain și abordând subiecte de interes precum problema “double spending”, funcții de hashing si minat, atacuri posibile asupra Bitcoin, pseudoanonimitatea Bitcoin sau urmărirea tranzacțiilor în blocuri.

2%20wide.jpg

Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin

Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020!

jos.png




Documente atașate
Distribuie: