2.4.1.1. Promovarea unui proiect de lege ce vizează analizarea şi revizuirea cazurilor speciale de valorificare pe durata procesului penal, în sensul diminuării caracterului restrictiv al aplicării acestei proceduri, cu menţinerea tuturor garanţiilor privind dreptul de proprietate (art. 44 din Constituţia României din 1991, revizuită în anul 2003, republicată în Monitorul Oficial al României nr. 767/2003): - Proiect de lege de modificare a art. 252^1 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
1) la alin. (2) lit. a), singurul criteriu pentru valorificarea bunului sechestrat este perioada de timp al cărei minim va fi de 3 luni.
2) la alin. (3) lit. b), minimul perioadei de la data instituirii măsurilor asigurătorii se modifică de la un an la 30 de zile. Va fi avută în vedere inclusiv reglementarea unor noi cazuri speciale de valorificare pentru bunuri precum masă lemnoasă, deșeuri, aeronave, autovehicule și ambarcațiuni.
Responsabili:
• Guvernul României, MJ
Instituții implicate:
• ANABI, ANAF, CSM, ÎCCJ
Prin Legea nr. 230/2022, promulgată în data de 19.07.2022 și publicată în Monitorul Oficial nr. 734/21.07.2022, pe lângă măsurile de consolidare a statutului juridic al inspectorilor de urmărire și administrare bunuri (atribuții, salarii și indicatori de performanță), au fost aduse modificări ale Codului de procedură penală la art. 252^1 alin. (31), fiind extinse cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, atunci când nu există acordul proprietarului, fiind totodată menţinute toate garanţiile privind dreptul de proprietate. Astfel:
• a fost creat cadrul legal pentru ca ANABI să își poată exercita funcția de facilitare a urmăririi și a identificării bunurilor provenite din săvârșirea de infracțiuni și după finalizarea procesului penal, în etapa de punere în executare a hotărârii penale – art. 3 lit. a) coroborat cu art. 24 alin. (2) din Legea nr. 318/2015;
• a fost introdusă atribuția de preluare în administrare a stocurilor de bunuri, a căror valoare cumulată depășește, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 300.000 euro – art. 28 alin. (1) din Legea nr. 318/2015;
• a fost reglementată posibilitatea transferării, în subconturile bancare prevăzute la art. 27 alin. (3), a sumelor de bani indisponibilizate în alte conturi decât cel prevăzut la art. 252 alin. (8) din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare, și aflate în evidența constituită potrivit art. 38 alin. (5), la solicitarea Agenției, cu încuviințarea procurorului sau a instanței de judecată – art. 27 alin. (9) din Legea nr. 318/2015;
• a fost reglementată valorificarea bunurilor imobile, la cererea proprietarului bunurilor sau atunci când există acordul acestuia, în cursul procesului penal, înainte de pronunțarea unei hotărâri definitive, dispusă de procuror, judecătorul de cameră preliminară sau instanța de judecată care a instituit sechestrul și implicit reglementarea, la nivelul legii speciale, a atribuției Agenției de valorificare și a bunurilor imobile sechestrate, la cererea sau cu acordul proprietarului – art. 252^1 alin. (1) CPP și art. 29 alin. (1) din Legea nr. 318/2015;
• au fost extinse cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, prevăzute în Codul de procedură penală, atunci când nu există acordul proprietarului, cu privire la următoarele situații: atunci când sechestrul asigurător s-a aplicat asupra masei lemnoase și a materialelor lemnoase sau asupra produselor farmaceutice și a materialelor sanitare; atunci când, în termen de 6 luni de la data instituirii sechestrului aplicat asupra unui mijloc de transport rutier, feroviar, naval sau aerian, proprietarul nu consemnează, în contul constituit potrivit legii speciale, o sumă de bani în cuantum egal cu valoarea avută în vedere la instituirea măsurii asigurătorii, iar măsura asiguratorie a fost dispusă în vederea confiscării speciale sau extinse și bunul se află în custodia unei instituții publice - art. 252^1 alin. (31) CPP; atunci când sechestrul asigurător s-a aplicat asupra unui stoc de bunuri sau produse cu valoare cumulată mai mică sau egală cu echivalentul în lei al sumei de 300.000 euro - art. 252^1 alin. (2) lit. e) CPP;
• a fost înființat Mecanismul Național de Susținere a Prevenirii Criminalității, ca instrument instituțional și financiar având ca obiectiv prioritizarea alocării de resurse pentru implementarea activităților și proiectelor care au ca obiective educația juridică, prevenirea criminalității, asistența și protecția victimelor infracțiunilor, precum și consolidarea capacității administrative, inclusiv logistice, a instituțiilor abilitate să identifice, să administreze sau să valorifice bunurile confiscate – secțiunea V1 din Legea nr. 318/2015;
• a fost operaționalizat un fond de urgență și introducerea unui sistem modern și rapid de compensare sub formă de vouchere, care să permită avansarea de către stat în 72 de ore a unor plăți către victimele infracțiunilor pentru acoperirea nevoilor urgente (cheltuieli de hrană, cazare, transport, medicamente și materiale sanitare, precum și materiale de igienă și de uz personal) – art. 371^5 din Legea nr. 318/2015.